En Nu Pictura

Pictura is vanaf 1 augustus weer open met de expositie EN NU.

EN NU even iets anders.
EN NU drie weekenden open t.w.  1&2, 8&9, 15&16 augustus. Welkom!
Kunstenaars maakten werk dat past binnen thema’s die NU spelen, NU aan de hand zijn.
In een open, onderzoekende, experimentele tentoonstelling die per weekend anders is.

Te zien o.a. Mao Greets You is daar te zien. 

 

 

In the midst, part 2 – Gallery Sanaa

Vincent Goes To China, oil on canvas, 110 x 90 cm, 2020

Vincent Goes To China, oil on canvas, 110 x 90 cm, 2020

 

In the midst, part 2 – Gallery Sanaa (Utrecht, NL)

Gallery SANAA decided to invite artists to send in work they either made during this period of isolation or work they connected to these covid-19 times. To develop the first digital exhibition in 10 years, to connect through art and to give way to the imagination, the creativity – because this can not  be locked down.

In part 2 presents Anna Frydman new aquarelles and introductory self-portraits in the series Verzweiflung, verliebt in die kleinen Unvollkommenden, und eingesperrt. Maarten Dekker’s work is about  touching, making contact and being absent. The iconic red-blue chair of Rietveld and, more specific, the scale model is his point of departure. He tries to find new depth in surrendered surface and to open new space.

Vincent Goes To China, by Ton Kraayeveld, mingles cultures and -isms; modernism, buddhism and maoism. Ton’s inspiration is an orientation journey  to China in 2018, long before Covid-19 spread around the world.

All works will be delivered at home free of charge (in NL) and the Mondriaan Kunstkoop is available.

Nothing but good art

Lobby. Richard Hamilton, 1987        Chinese Lobby, oil on canvas, 150 x 200 cm, 2019

Ton Kraayeveld / Richard Hamilton

Nothing but good art – blog

‘Lobby’ is a painting by Richard Hamilton that shows the foyer of a hotel, with floors covered with greenish carpet, a large vase of flowers in the forefront, mirroring walls and a free-standing mirror-faced rectangular column in the middle of the room; stairs leading upward.  The source for the painting was a postcard of a Hotel Europa in Berlin that the painter received from a friend round 1974. The painting is fascinating because it is very difficult to actually read the space. The space is empty, however there is a person visible in the back of the scene, but only as a suggested reflection of another space. The pictorial sense of the work being very retinal and illusionary. In 1993 to my surprise at visiting the Venice Biennal exhibition of Hamilton in the British pavillion the painting appeared to be a central object in an installation-like setting similar to the imaginary space of the painting, thus in a hallucinatory way connecting painterly space to real presence.

Laid-back designed interiors often appeared in my work for a long time, often referring to historic spaces in Berlin or former Eastern Germany. In 2014 working as artist-in-residence in Pilotenküche in Leipzig I made my own version of ‘Lobby’, based on the entrance room of a Berlin based Hotel Europa of which I found photographs on the internet. During a visit to China in 2018 I have spent one night at a hotel in a village in the region of Fujian. The hotel entry appeared to have remarkable similarities to the atmosphere and space in the works mentioned above here.
‘Chinese Lobby’ is a recent work shown at my exhibition ‘Labyrinth’ at Gallery Helder (The Hague, NL, Nov. 2019), based on photographs taken of this hotel lobby in Fujian.
Ton Kraayeveld, 2020

ANACHRONISMS – Galerie Helder

 

ANACHRONISMS – Gallery Helder, The Hague (NL)

Groupshow, curated by Ton Kraayeveld

12 Jan. – 13 Feb. 2019, Opening: 12 Jan., 16 h.: Lucette ter Borg

Artists: Maarten Janssen, Ton Kraayeveld, Tonio de Roover, Tanja Smit, Jean-Pierre Zoetbrood

‘ANACHRONISMS’ is te duiden als een kunstconcept dat onder meer gekenmerkt wordt door herhaling en vertraging, welke haaks staan op de huidige tijdgeest van snelheid, vluchtigheid en technologische vernieuwing. Een zekere mate van bewust ingezette obsessie en monomanie is herkenbaar in het werk van alle in deze tentoonstelling samengebrachte kunstenaars. De desondanks onmiskenbaar in de werken aanwezige esthetiek ontstaat hier meer als het bijproduct van een gevolgd procedé dan als het gevolg van een nadrukkelijk nagestreefd doel. Het anachronisme uit de tentoonstellingstitel wordt eerder opgevoerd als een inhoudelijk dan als een esthetisch statement. Het gaat misschien wat ver om die uitgesproken weerstand te omschrijven als engagement, maar die kan wel worden beschouwd als een mechanisme waarmee kunst en kunstwerk zelf worden ondervraagd en waarmee het werk van deze kunstenaars juist actueel is.

‘In het gewone leven geldt een anachronisme als iets negatiefs. Een belediging – je bent een anachronistisch schrijver. Daarmee diskwalificeer je jezelf. Maar ik vind het geen belediging, zeker niet in de kunst en literatuur. Een anachronisme is een geuzennaam – zo heeft althans Ton het hier bedoeld. En ik wil die geuzennaam uitbreiden. Weg van dat negatieve. Ik wil er een pleidooi van maken, voor meer anachronismen, voor meer mensen die naast de tijd leven, voor meer kunst die zich niet met de tijdgeest bezig houdt, voor meer aandacht en concentratie én voor meer verbeelding. Dus laat die balpen opduiken in een lang verleden. Gebruik de stille schilderkunst in een tijd die altijd maar vooruit wil en meer. Kijk goed, luister goed, en werk nauwgezet en vurig door’.

Lucette ter Borg (citaat openingsspeech)